Systeemvervanging T-Mobile
Door een veel hogere groei van het aantal mobiele bellers dan verwacht was het applicatielandschap niet meer in staat de informatiebehoefte van de organisatie met de gewenste kwaliteit af te dekken. Om nieuwe bottlenecks in de informatieverwerking te voorkomen (Theory of Constraints, Goldratt) is gekozen voor een “greenfield” vervanging van alle direct gekoppelde applicaties.
De vervanging van het “Billing” platform was een essentieel onderdeel van deze operatie. Het huidige platform zat met ongeveer één miljoen abonnees aan zijn limiet, terwijl het nieuwe platform tenminste 2.5 miljoen abonnees zou moeten kunnen verwerken.
Onze projectmanager en kwaliteitsmanager konden door een unieke aanpak de risico’s van dit project aanzienlijk beperken en nagenoeg binnen de gestelde randvoorwaarden in tijd, geld, maar vooral kwaliteit opleveren.
Tot de genomen maatregelen behoorden de volgende acties:
- Gedetailleerd plan op basis van een “maximale samenhang met minimale koppeling
- Scherpe kwaliteitsgaranties met boeteclausules opgenomen in het contract
- Audits en steekproeven bij de leveranciers gedurende de bouwfase
- Verschillende parallelle testtrajecten teneinde een 360 graden beeld te verkrijgen
- Acceptatieproces loopt naadloos over in de initiële productiefase
Op een geplande doorlooptijd van anderhalf jaar en een vooraf vastgesteld budget van 15 miljoen Euro, is hierdoor slechts een overschrijding ontstaan van één maand en 3 procent op het budget. De kwaliteitsnorm (afwijkingen op de omzet initieel minder dan 0,03 procent) werd volledig gehaald tot volle tevredenheid van de opdrachtgevers.